Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Mirissa North, Sri Lanka van Merel Laan - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Mirissa North, Sri Lanka van Merel Laan - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: Merel Laan

Blijf op de hoogte en volg Merel

23 April 2015 | Sri Lanka, Mirissa North

Het aftellen is helaas alweer begonnen, over 6 weken zit ik weer in het kikkerlandje, wat gaat de tijd hier toch ongelooflijk snel..

Deze paar weken hebben we superveel meegemaakt, want we hadden onze eerste week vakantie. Voor de vakantie hebben we onze film afgemaakt die we voor school moeten maken. De film gaat over het effect van Brain Blocks voor de ouders in hun aanpak van de opvoeding van hun kind met autisme. Het is een mooie film geworden! Verder boeken we ook vooruitgang bij de cliënt van de CSM school, degene die iedereen krabt en slaat. Op het eind was het zelfs zo goed dat hij juist aangeraakt wilde worden, hij stak een hand naar voren en mochten wij dan pakken. Dat was echt een super mooi moment!

Het weekend voor de vakantie gingen we nog naar Negombo, dit ligt in het westen van Sri Lanka en het was daar toch bloedheet… Het was Paasweekend en in Negombo wonen heel veel christenen. Dus Pasen werd hier goed gevierd, alleen niet met vreugde. Veel winkels waren gesloten, omdat ze naar de kerk wilden om te bidden, ze waren allemaal somber omdat Jezus was doodgegaan. Tijdens deze dagen mag je ook geen drankje nuttigen, maar toch willen de barmannen nog wat aan ons verdienen, dus kregen we bier in een theepot. Op die manier ziet niemand dat wij alcohol krijgen en de barman verdient eraan haha!
De dag erna zijn we naar de vismarkt gegaan, hier zagen we allemaal kraampjes met mensen die hun vis zaten te snijden. Het was heel interessant hoe ze dat allemaal deden. We zagen tot onze verbazing ook soms levende vissen nog op de tafeltjes liggen, dat was dan wel weer jammer.. :(
Hierna gingen we een mooi boottochtje maken op de lagune, we kwamen langs verschillende achtertuinen waar we even een kijkje mochten nemen hoe ze aan het werk waren, voornamelijk met hakken van vis. Ook stapte we ergens uit en mochten we daar schildpadden bekijken, die super cute waren! Daar moesten we eerst over een groot houten vlot lopen met nauwe paadjes, daartussen had je vakken waar vissen in zaten. Opeens begon een vrouw vlees in die vakken te gooien en daar kwamen opeens grote vissen op af!! toen liep ik wel even voorzichtiger over die paadjes terug. Ook kwamen we langs een eilandje waar apen op zitten, het was wel sneu, want die zijn daar gedropt speciaal voor toeristen. Zij krijgen dan water en eten als er toeristen langs komen, gelukkig hoorde we dat er wel vaak toeristen langs komen.
Die avond hebben we even goed mijn verjaardag gevierd, eerst even bij een Italiaanse restaurant Vino wat wijntjes en kaasjes gehad en daarna lekker een feestje gebouwd in de kroeg tot in de late uurtjes. De busreis terug naar Home of Hope was weer minder, we waren allemaal brak…

En op mijn hoofd is het opeens een stuk gezelliger geworden, de luizen hebben me toch te pakken gekregen.. De kinderen die hier naar therapie komen hebben toch vaak luizen, maar we hebben het altijd nog kunnen voorkomen. Nu hebben ze mij toch ook te pakken gekregen. :( Hier mogen ze de luizen geen kwaad doen vanwege hun geloof, dus velen laten ze zitten of ze kammen het er wat uit. Maar luizenshampoo? Hoo maar, nee daar doen ze niet aan want dan vermoorden ze de luizen.. Het is wel jammer dat je er de hele tijd op let om afstand te houden van sommige kinderen en vaak gaat die afstand toch weer ten koste van de therapie.

En toen was de vakantie aangebroken!! We gingen met de trein naar Ohiya, een plaatsje in het gebergte dichtbij Nuwara eliya. Daar gingen we naar Horton Plains, een mooi natuurpark waar je onder andere at world’s end hebt. Dit is een berg met een hele steile afgrond, hier was pas geleden een man van een pas getrouwd stel af gevallen, maar door veel geluk is blijven hangen in een tak 40 meter lager. Maar onderweg stond de trein ineens stil en wij begrepen niet wat er aan de hand was, opeens begon iedereen op te staan en ze klommen allemaal van de trein af. We gingen ze maar gewoon volgen en toen bleek dat er dus een olietank ontspoord was en nog half op het spoor stond. We moesten in de regen wachten op een trein die aan de andere kant zou komen, natuurlijk hadden we geen paraplu mee.. -.- Eenmaal in de andere trein begon iedereen zijn benen te onderzoeken, want ja hier had je ook weer kans op bloedzuigers. Bij helen was het raak, er zat een dikke bloedzuiger op de grond naast haar, die was losgekomen toen ze haar schoenen uitdeed. Het bloeden wilde maar niet stoppen en de hele coupe zat geïnteresseerd te kijken hoe wij het bloeden probeerde te stoppen haha! Die nacht hadden we ook allemaal nachtmerries over bloedzuigers xD Die dag daarna Horton Plains gezien in de vroege ochtend, was echt heel gaaf! Mooi genoten van het uitzicht en de natuur.
De volgende dag gingen we naar Yala National Park, we hebben 6 uur in dat park rondgereden en we hebben veel dieren kunnen zien, zoals: buffels, vogels, krokodillen, wilde honden, olifanten, herten, zwijnen, varanen en 1 slapende luipaard. We hadden niet echt veel geluk, want we hoorden de hele tijd dat er luipaarden overstaken, maar die hebben we de hele tijd gemist..

Hierna gingen we de rest van de week nog even lekker naar het strand, eerst naar Mirissa en daar hebben we ook Nieuwjaar gevierd! Daar kwamen we ook onze klasgenoten Eline en Yoeri tegen, zij lopen stage vlakbij Mirissa, hun stageplek lijkt veel op Home of Hope, erg leuk om te zien! Die dagen hebben we lekker gezond en gezwommen. Soms had je daar mega hoge golven van vier meter echt heel ziek! Toen het 12 uur ’s nachts was gingen wij elkaar gelukkig Nieuwjaar wensen en keken we uit naar het vuurwerk, alleen kwam dat er niet echt van… Dat was wel weer een beetje jammer. Bleek dus de volgende dag 2 uur ’s middags echt Nieuwjaar te zijn, toen kwam al het vuurwerk opeens haha. Die ochtend gingen we walvissen en doflijnen bekijken, we hebben uiteindelijk een groep dolfijnen gezien en een paar walvissen, wat een prachtige dieren zijn dat ook! Helaas kon ik er niet helemaal van genieten, want ik blijk dus ook zeeziekte te hebben :( Walvissen blijven even boven en gaan dan weer onder voor 10 minuten en dan is de jacht begonnen voor de toeristenboten, iedereen kijkt naar de zee om walvissen te spotten, als 1 boot iets ziet, zetten gelijk de andere 10 boten de achtervolging in, heel grappig om te zien! Op de terugweg stopte de boot opeens en mochten we van de boot afspringen en lekker even zwemmen in de oceaan, zooo gaaf in dat mooi heldere blauwe water. In Mirissa heb ik ook voor het eerst op een jetski gezeten, dat was echt awesome! Mooi door de golven te scheuren en snelle bochtjes maken, echt heerlijk! Toen we daarvan terugliepen zagen we net een nest schildpadden die net uitkwam en naar de zee toe liepen, ze waren zo schattig!!
We merkten ook de hele week erna dat er best nog wel wat gesloten was vanwege Nieuwjaar, hier mag je ook zo lang vrij nemen als je wilt, sommige nemen 2 dagen vrij, anderen weer 10 dagen, kan allemaal hier xD.

We zijn ook naar Galle geweest, hier hebben Nederlanders een vestiging gemaakt, door de hoge muren die de Hollanders maakten, werd de stad ook beschermd voor de tsunami en waren er bijna geen verwoestingen. De Dutch Fort vond ik erg leuk, het waren allemaal straatjes met winkeltjes en huizen, ik voelde mij op dat moment ook niet meer in Sri Lanka haha! Ik blijf mij erover verbazen hoeveel verschillende omgevingen Sri Lanka heeft, echt heel leuk!

Daarna nog naar het strand Unawatuna, dit was ook een mooi gebied. Daar kwamen we in de avonden ook wat Engelse en Zweedse mensen tegen en dat was echt lachen! We zochten elkaar in de avond weer op en gingen mooi stappen. Al met al een super gave en gezellige vakantie!! Over twee weken heb ik gelukkig weer een weekje vrij, heeeerlijk!

• 23 April 2015 - 17:55

Louisa:

Erg mooi om dit weer te lezen. Fijne weken nog met elkaar!!
    Gr. Louisa

• 23 April 2015 - 20:44

Anneke:

Super leuk verslag merel! Leuk geschreven! Nog steeds jaloers;)

• 27 April 2015 - 11:26

Conny:

Hoi Merel, wat een fantastische verhalen zijn dit weer, je maakt heel wat mee, erg leuk om te lezen. De foto's van de schildpad en de olifanten vind ik echt te gek! Succes nog de komende weken, het is wel heel snel gegaan!.
    Liefs van Conny

• 27 April 2015 - 18:54

Carla:

Hoi Merel,

Wat weer een avonturen....en belevenissen.
    Fijn dat je zo geniet en ons ook mee neemt op je reis.
    Zoals je al zegt time flies when you'r having fun...maar al die mooie herinneringen en foto's blijven.
    Geniet verder en succes met alles.
    Bisou van ons allen en veel liefs.

• 28 April 2015 - 18:56

Jacquelien:

Hoi merel,wat weer een fantastisch verhaal.Wat maak jij ontzettende spannende ,leuke ontroerende ,grappige en mooie momenten mee. lijkt me een heel mooi land.
    Genieten maar weer, veel liefs v jacq

• 02 Mei 2015 - 20:23

MARIJKE:

Hoi Merel,
    Heerlijk om te lezen hoe jij en de anderen jullie vermaken en avonturen beleven en ook af en toe balen als het even niet meezit... Maar al met al gaat het fantastisch zo te lezen . mooi om te horen dat jullie succes boeken met jullie werk. Nog heel veel plezier en succes . lieve groetjes Marijke