Het aftellen is nu toch echt begonnen... - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Merel Laan - WaarBenJij.nu Het aftellen is nu toch echt begonnen... - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Merel Laan - WaarBenJij.nu

Het aftellen is nu toch echt begonnen...

Door: Merel Laan

Blijf op de hoogte en volg Merel

20 Mei 2015 | Sri Lanka, Jaffna

Dit wordt denk ik mijn een na laatste blog, want ik zit hier helaas niet zo lang meer.. Nu nog maar 3 weken te gaan en dan is het alweer tijd om het vliegtuig te pakken. Ik heb gelukkig nog wel 3 super leuke weken voor de boeg!

Ik ga eerst weer even 3 weken terug, toen gingen wij de Adams peak beklimmen. Adams peak is hele hoge berg met zo’n 6442 steile en ongelijke traptreden. Vele Sri Lankanen beklimmen deze berg met hun hele gezin om de voetafdruk van Boeddha of Adam te zien (de boeddhisten geloven dat het van Boeddha is, de rest gelooft dat het Adam was. Tijdens het klimmen zagen we veel ouderen, die het sowieso erg moeilijk hadden, maar ook jonge kinderen die werden gedragen door hun ouders. Tijdens het lopen waren ze aan het bidden en liedjes aan het zingen. Ze moedigden elkaar aan, dat was mooi om te zien! We gingen meedoen en Nederlandse liedjes zingen, hier en daar zag ik allemaal glimlachen verschijnen om onze liedjes. We vertrokken vrijdagnacht om 2 uur, het was een klim van 3 uur, op die manier waren we op tijd boven voor zonsopgang. Helaas ging het keihard regenen onderweg, waardoor het erg bewolkt werd. Dan nog was het uizicht zo ongelooflijk mooi!!! Ondanks de kou boven op de berg en de natte kleding maakte het uitzicht de hele klim weer goed ;) Nadat we ons wat opgewarmd hadden aan een vuurtje begonnen we weer met de aftocht, deze duurde nu gelukkig maar anderhalf uur. We voelden onze spieren toch wel heel erg, met trillende benen stapten we die duizenden treden weer naar beneden.
Hierna gingen we door naar het wild water raften, onze benen waren nu goed getraind, dus nu waren onze armen aan de beurt. Dit was ook hele gave ervaring! Er waren niet heel veel afdalingen, maar toch een leuk om te doen voor het eerst!

Dat weekend hebben we ook sarees gescoord. Dit is een traditioneel kledingstuk die boeddhistische vrouwen vaak dragen. We hebben de sarees gewoon aangelaten, want we gingen naar een kandyan dance. We waren op dat moment wel een attractie, ze waren erg verrast dat blanke mensen sarees droegen. Er werd ook veel om gelachen, maar ik weet niet of ze ons nou toelachten of gewoon uitlachten. Vrouwen dragen sarees ook vaak tijdens het werk, maar het zit totaal niet comfortabel en het is veel werk om dat om te doen, het wordt nog even oefenen, voordat ik weet hoe het moet haha! De kandyan dance was wel leuk om te zien, originele dansen, zoals thee plukkers dans en peacock dans. Maar ook een vuurdans, ze vegen onder andere vuur over hun arm heen maar ook in hun mond. Die mensen hebben dan ook bijna geen tanden meer en geen haar meer op hun huid…

Na een wat rustigere stageweek (vanwege vessak die een week daarna is en iedereen zich daar al voor aan het voorbereiden is), hadden we alweer een weekje vakantie! Nu gingen we naar het noorden van Sri Lanka. Jennie en ik begonnen in Pinnawela, daar gingen we op een olifant rijden die Monica heette. Eerst mochten we haar wassen met een kokosnoot, daarna mochten we op de rug zitten en werden wij gewassen, was echt heel gaaf! Daarna ging ze opstaan en wat rondlopen voor een paar minuten. Je zit ook echt megahoog dan op die rug, het zijn echt prachtige dieren! :) Vanuit hier gingen we door naar Colombo, dit is weer een heel ander deel van Sri Lanka. Hier hebben ze het allemaal wat beter voor elkaar. Infrastructuur en de leefstijl van de mensen zijn hier zo anders, iedereen kan hier super goed Engels en er zijn hier gewoon stoplichten. Ik was het helemaal niet meer gewend om op een knopje te drukken als je wilde oversteken. Hier hebben we ook even heerlijk kunnen shoppen, een hele hoop kleding voor maar 45 euro, niet te geloven haha! Vanwege Vessak was alles gesloten, Vessak is een belangrijk feest hier omdat de Boeddha toen geboren werd maar ook overleed. Dus eigenlijk was er bijna niks te doen in Colombo, in de avond was er wel echt een gave gebeurtenis. Rondom een meer hadden ze overal gekleurde lichtjes opgehangen en dat was zo gaaf om te zien. Daaromheen kon je gratis eten halen, waar mega lange rijen voor stonden. Ook waren er dansacts en zangkoortjes.

We gingen de volgende dag met de nachttrein naar Jaffna, dit was een reis van 10 uur, we dachten dat we slaapbedden hadden gereserveerd, maar dat bleek die trein niet eens te hebben, dus werd het slapen in stoelen. Soms wel wat kunnen slapen, maar soms ook wakker geworden door een bouncende trein. Ik had soms echt het gevoel dat de trein van de rails zou springen, geen fijn gevoel.. :P
Jaffna is weer een heel ander gebied in Sri Lanka, hier was 6 jaar geleden nog een burgeroorlog, maar nu is het erg vredig. Je ziet nog wel vele opgeblazen gebouwen, waar niets meer aan gedaan wordt. Ik vond Jaffna echt een hele mooie plek om te bezoeken. Hier kun je veel hindoetempels vinden die erg mooi versierd zijn. De mensen zijn hier heel aardig, ze zijn hier nog niet echt gewend aan toerisme, dus ze vragen ook nergens echt extra geld om. We werden nog aan het strand uitgenodigd om Karam te spelen, dit is een Sri Lankaans spel dat je damstukken in een bepaald gat moet schieten. Ik en Jennie speelde tegen 2 mannen, na een paar minuten kwamen er steeds meer mannen bij. Ze vonden het kennelijk heel apart dat we mee gingen spelen, want ze begonnen iedereen van de straat te schreeuwen om erbij te komen xD. We werden helaas wel dik ingemaakt, maarja wat wil je dan ook tegen mensen die dit 24/7 spelen omdat ze anders niet zo veel te doen hebben :P.
Er was daar ook een eiland, genaamd Delft, waar we met de boot heen gingen. Dit keer gelukkig niet zeeziek geworden. We kregen een tour in een jeep, was erg interessant en leuk om te zien! Veel ruïnes, tempels en wilde paarden gezien, maar ook een super helder blauwe zee!! Was echt heel mooi :)

Hierna zijn we doorgegaan naar Anuradhapura, dit was de eerste hoofdstad van Sri Lanka. We hebben fietsen gehuurd en zijn we door de oude stad gaan fietsen. Soms wel een beetje eng om in dit verkeer te fietsen, maar het is gelukkig allemaal goed gegaan. Het begon na een uur opeens keihard te regenen, helaas is het regenseizoen hier alweer begonnen ;( Binnen een paar seconden ben je alweer zeiknat… Gelukkig werd het later weer droog en konden we nog wat fietsen. Uiteindelijk niet heel veel gezien, want we moesten de fietsen alweer terugbrengen. De volgende dag gingen we naar mihintala, hier werd ons verteld hoe het boeddhisme hier was ontstaan. Hier waren ook veel ruïnes en tempels, maar ook een schitterende omgeving!

Daarna nog naar Polonaruwa gegaan, dit was de hoofdstad geworden na anuradhapura. De tand van de boeddha werd toen daar in een tempel bewaard. Ze hebben daar ook leuke tentjes, we gingen namelijk ergens eten waar je mocht meekijken en meehelpen met het koken. Het was een heerlijk buffet! We hebben hier ook een fiets gehuurd en toen polonaruwa doorgefietst. Dit leek erg veel op Anuradhapura, maar hier werden de ruïnes bijna niet gerenoveerd, dus dat was wel gaaf! Er wilde ook een familie Sri Lankanen met ons op de foto, de moeder wilde dat graag. Ze sleurde hun kinderen mee en zo stonden we ineens met 20 man op de foto xD. Vaak stonden de kinderen er nog verveeld op, maar die moeders vonden het helemaal geweldig… :P Die avond aten we bij ons guesthouse, nadat we besteld hadden, zagen we de eigenaar met de tuc tuc weggaan en later terugkomen met een zak met eten. Hij had onze maaltijd dus gewoon bij de afhaal gehaald. Ik vroeg daarna nog: did you make this yourself? En vol trots zei hij: ‘’Ja!’’ Kan hier gewoon xD.
We hadden het geluk dat we nog de perahera in Polonaruwa mochten meemaken. Perahera is een groot feest dat de tand van de boeddha wordt verplaatst. Nu is de culturele hoofdstad kandy en daar wordt in juli of augustus een grote perahera gehouden. Maar vroeger werd hier dus ook de tand dan verplaatst, maar ze vieren het hier dus nog steeds, alleen dan zonder tand. Na lang wachten begon de optocht, ze doen vaak een paar groepen mensen die een dans doen en daartussen een olifant. Iedereen was mooi verkleed en de hele optocht gingen ze dansen. Iedere olifant had ook zijn persoonlijke poepschepper, ze moesten namelijk vaak poepen en plassen. Soms kwam er echt een vloedgolf uit, we moesten ook een keer echt oppassen, want de plas had onze zitplekken ook bereikt. Het ging toen wel echt flink stinken xD.

De volgende dag gingen we weer met de bus terug. In de middag begon het weer keihard te regenen. Ik deed dus mijn regenjas met capuchon op. Opeens begonnen veel Sri Lankanen naar mijn hoofd te kijken, toen probeerde helen mij heel rustig te vertellen dat er een mega kakkerlak op mijn hoofd zat. Die heeft dus de hele rit in mijn regenjas gezeten.. Van schrik sloeg ik de regenjas van mij af, regelrecht op Marijke wat niet de bedoeling was xD. De Sri Lankanen hadden dit al veel langer door, maar nee hoor die zeggen er niets van..

Die maandag zou het eigenlijk een wat rustigere dag zijn, maar opeens kwam er een groep van 19 personen voor de vocational training, die al een hele poos hier niet geweest zijn. Zij komen hier voor fysiotherapie, maar sommige hebben ook wel baat bij PMT. Er wordt toch wel vaak niet goed gecommuniceerd, waardoor we bijna elke dag wel weer is door iets worden verrast. Het is dan wel weer gelijk een chaotische dag, maar gelukkig viel er wel wat te regelen, zodat iedereen therapie kon krijgen. We hebben deze week nu ook een nieuwe lokale fysiotherapeut erbij. Kanchana en tharushika zijn nu vertrokken en zijn bij de overheid gaan werken. Voor vrouwen is het beter om later bij de overheid te werken, vanwege hun pensioen en ze zijn gegarandeerd op een baan de rest van hun leven. Voor Gihan was het alleen niet fijn inkomen op zo een chaosdag.

Vorig weekend zijn we naar Arugam bay gegaan. Dit is de nummer 6 surfplek van de wereld. Voor het eerst dat ik ging surfen en het was echt zo gaaf! We konden mooi op een stukje oefenen waar de golven heel klein waren. Het ging beter als verwacht, want kon gelijk al op het board staan en daar ook een paar seconden op blijven. Helaas konden we maar 1 dag surfen omdat we maandag weer moesten werken en het reizen duurde 7 uur daarheen, dus daar waren we heel vrijdag en zondag mee bezig. We gaan gelukkig eind van deze reis nog even verder leren met surfen! :)

Sorry voor het mega lange verhaal, maarja er is gewoon veel gebeurd!

• 20 Mei 2015 - 22:32

Louisa:

Hoi Merel....
    Erg mooi, leuk om zo mee genomen te worden in jullie belevenissen!

Geniet nog even van de komende weken

Gr. Louisa

• 25 Mei 2015 - 11:04

Conny:

Hoi Merel,
    wat weer een geweldige belevenissen! Het lijken mij toch ook wel gevaarlijke dingen die je gewoon lekker doet. Spannend hoor. Nog maar 2 weken en dan zit het er weer op. Het zal dan wel weer erg raar zijn om "gewoon" weer in Nederland te zijn zonder bijzondere avonturen. Veel succes en sterkte nog deze 2 weken en toch een heerlijk gevoel als je gewoon weer terug bent!

liefs
    Conny

• 27 Mei 2015 - 19:58

Jacq:

Geweldig,wat weer een prachtige verhalen en avonturen.Wat mooi dat je dit allemaal heb mogen meemaken,Een prachtige herinnering voor later,'n om nooit te vergeten.Bedankt dat we zo mochten meegenieten op jouw reis.
    genieten nog maar even, veel liefs jacq

• 04 Juni 2015 - 23:25

Merel:

Ongelofelijk... Wat is de tijd toch eigenlijk snel gegaan Mereltje! Straks van de ene naar de andere wereld...